Wat is een bedrijfsovername?
First things first. Wat is een bedrijfsovername eigenlijk? Bij een bedrijfsovername neemt het ene bedrijf een ander bedrijf over. Het voordeel? Twee bedrijven binnen dezelfde branche levert een groter marktaandeel op. Ook kan het bepaalde ontwikkelingen versnellen.
Binnen overnames zijn verschillende smaken. De eerste optie is het verkopen van al je aandelen, je hele bedrijf dus. De koper is dan volledig eigenaar van het overgenomen bedrijf, inclusief alle middelen. Maar, ook alle verplichten die het bedrijf op het moment van verkoop heeft, horen er dan bij.
Een andere optie is het bedrijf volledig overnemen en samenvoegen met het huidige bedrijf. Zo kan je een groter marktaandeel bemachtigen of bepaalde klanten makkelijk overnemen.
Beide opties niet relevant? Je kan er ook voor kiezen om je bedrijf gedeeltelijk te verkopen, dus een deel van de aandelen die het bedrijf vertegenwoordigen. Dit geeft jou nieuw kapitaal om nog sneller te groeien, maar blijft zelf volledig eigenaar.
Je bedrijf laten overnemen: waarom?
Genoeg redenen om je bedrijf te verkopen. Maar de meest voorkomende is natuurlijk: geld. Door het gedeeltelijk verkopen van jouw bedrijf, ontvang je een bedrag voor de verkochte aandelen. Zeker wanneer het een succesvol bedrijf of een bedrijf met veel potentie is, loopt dit bedrag flink op.
Het verkopen kan ook als onderdeel van een exit-strategie dienen. Bijvoorbeeld wanneer je als ondernemer een bedrijf hebt opgericht met het idee deze na een aantal jaar te verkopen. Na het opbouwen van je bedrijf en daarmee waarde toevoegen, kan je het dan voor een mooie prijs verkopen.
Pensioen van de eigenaar kan ook een reden zijn voor verkoop. Dit om extra geld veilig te stellen of omdat de ondernemer die met pensioen wil geen geschikte opvolger kan vinden. Het is dan een logische keuze om het bedrijf voor verkoop aan te bieden.
Een andere reden is het schaalvoordeel. Het kan in sommige gevallen voordelig zijn om (een gedeelte van) jouw bedrijf over te laten nemen. Stel je voor dat je door een grotere partij wordt overgenomen. Je kan dan als onderdeel van dit grotere bedrijf nóg harder groeien. Je hebt nu opeens toegang tot een groter klantenbestand, meer partners veel expertise en ervaring die je eerst niet had.
Wat betekent een bedrijfsovername voor het personeel?
Een bedrijfsovername heeft grote gevolgen hebben voor het personeel wat je in dienst hebt. Vaak is namelijk het personeel niet de prioriteit van het bedrijf dat jouw bedrijf overneemt. Meestal gaat het om het klantenbestand of het marktaandeel; dingen die geld opleveren. Het bedrijf kan er zelfs voor kiezen om het personeel niet over te nemen, waardoor je mensen op straat komen te staan. Gelukkig kan je hier afspraken over maken, om zo toch voor je personeel te zorgen.
Neemt de nieuwe eigenaar het personeel wel over? Dan is het belangrijk om rekening te houden met de impact die het mogelijk heeft. Een overname, en dus een nieuwe baas, zorgt vaak voor veel spanning op de werkvloer. Het brengt onzekerheid met zich mee, wat een negatief effect heeft. Kan iedereen zijn baan houden? Past de nieuwe cultuur wel bij het personeel? Dit en nog veel meer vragen moet je kunnen beantwoorden. Ook in dit geval is voorkomen beter dan genezen: kies er daarom altijd voor om jouw personeel zo eerlijk mogelijk te informeren over de mogelijke impact.
Stappenplan voor een bedrijfsovername?
Iedere bedrijfsovername is anders. Toch zijn er altijd een aantal vaste stappen. Om jou hier zoveel mogelijk bij te helpen, sommen we ze voor je op.
1 Geheimhoudingsverklaring
Een overnametraject begint bijna altijd met het tekenen van een geheimhoudingsverklaring (NDA). Hierin spreken beide partijen af dat alles rondom de overname geheim is en dat er niks naar buiten gebracht wordt zonder toestemming van de andere partij.
2 Kennismaking
Dan start een traject om kennis te maken en informatie uit te wisselen tussen de twee bedrijven. Belangrijk om de andere partij goed te leren kennen. Diegene gaat ten slotte jouw business overnemen. Je wilt daarom weten met wie je te maken hebt, of diegene geschikt is en wat de plannen na eventuele overname zijn.
3 Financiële check
Alles in orde? Dan is het tijd voor de financiële zaken. Hoeveel is het bedrijf waard en wat wil de koper ervoor bieden? Komen jullie tot een compromis? Dan ben je al een heel eind onderweg richting de overname. De koper moet in dit geval de financiën regelen. Zo kan hij onder andere een onderzoek laten uitvoeren om alle gegevens van het te kopen bedrijf te checken. Dit heet een due diligence onderzoek en geeft de koper inzicht in de boekhouding: zo weet hij of de waarde die de verkoper vraagt ook de daadwerkelijke waarde is. Dit geeft de koper extra zekerheid.
4 Opstellen koopovereenkomst
Nog steeds alles check? Dan volgt het opstellen van de koopovereenkomst en de daadwerkelijke overname van het bedrijf. De overname is nu volledig afgerond!
Bedrijfsovername door Mployment Brands
Wil jij een minderheidsaandeel van jouw uitzendbureau verkopen? Mployment Brands geeft jou, in ruil voor 5 tot 15% van je aandelen, een flinke dosis kapitaal. Met extra kennis en kunde, waardoor jouw uitzendbureau kan groeien. Zo blijf je zelf in controle, maar met alles wat jij nodig hebt om jouw uitzendbureau een upgrade te geven en oneindig te laten groeien. Lees hier meer over hoe dit werkt.