Skip to content

Een gids voor het succesvol verkopen van je bedrijf

Het verkopen van je bedrijf, of het nu om een uitzendbureau of een andere business gaat, is een héél belangrijk moment in je leven. Misschien wel de grootste deal die je ooit gaat sluiten. Dit wil je dus ook zo goed mogelijk doen. Jezelf voorbereiden is daarom cruciaal. Waar je op moet letten, de stappen die je moet nemen, handige tips én alternatieve opties, lees je hier.
bedrijf-verkopen

Het stappenplan voor het verkopen van jouw bedrijf 

Het verkopen van je bedrijf is een enorm complex proces. Dit opdelen in stappen kan je helpen om het overzicht te houden. Welke stappen? Deze stappen! 

 

1 Voorbereiding 

Je moet precies weten hoe je bedrijf presteert. Begin dus met een evaluatie. Pak al je financiële documentatie bij elkaar en begin met berekenen hoe gezond jouw bedrijf is. Zo kan je zelf alvast een inschatting maken, op basis va de omzet of winst van afgelopen jaren, wat je voor jouw bedrijf wilt ontvangen.  

 

2 Waardebepaling 

Je hebt nu zelf een schatting van de waarde. De volgende stap is een professionele waardebepaling. Met deze bedrijfswaarde valideer je jouw ideeën rondom de waarde van je bedrijf. Jouw inschatting, samen met die van de onafhankelijke expert, geeft jou zekerheid over welke waarde je voor je bedrijf kan vragen. 

 

3 Minderheidsbelang of volledige verkoop 

Het is aan jou om te bepalen of je je hele bedrijf of slechts een gedeelte wilt verkopen. Een minderheidsbelang verkopen heeft ook voordelen. Je kan verder met het uitbouwen van jouw bedrijf, terwijl je ook kapitaal ontvangt. Met die bak geld kan je bedrijf verder groeien, terwijl jij de baas blijft. 

 

4 Kopers zoeken 

Nu het belangrijkste onderdeel: op zoek gaan naar kopers. En dat valt in de praktijk nog wel eens tegen. Gelukkig zijn er veel verschillende partijen die zich specialiseren in het kopen van bedrijven. Zo is Mployment Brands gespecialiseerd in minderheidsaandelen kopen. 

 

5 Onderhandeling 

Geïnteresseerde partijen gevonden? Tijd om te onderhandelen! Bedenk van tevoren een minimumbedrag. Hier kan je je dan aan vasthouden in de onderhandeling. Eens over de prijs? Denk dan na over hoe de betaling plaatsvindt. Een directe storting of betaling in termijnen? Dit neem je op in een koopcontract. Is de onderhandeling afgerond en zijn alle partijen tevreden? Dan tekenen beide partijen een Letter of Intent (LOI).  

 

6 Koopovereenkomst 

De koper doet een uitgebreide check om te kijken of de waarde die op papier staat klopt. Alles check en is iedereen tevreden? Tijd voor de definitieve koopovereenkomst. Wanneer beide partijen deze tekenen, is de koop officieel rond! 

Tips voor een succesvolle bedrijfsverkoop 

Je weet nu welke stappen je moet nemen. Maar, je wilt er natuurlijk ook zo veel mogelijk geld aan verdienen. Om die reden is het belangrijk om zoveel mogelijk waarde aan je bedrijf toe te voegen en op het juiste moment te verkopen. Dat doe je zo: 

  • Een sterk en opvallend merk. Een merk wat mensen kennen is aantrekkelijker en daarom vaak meer waard.  
  • Praat met meerdere kopers. Zo kan je kiezen voor de partij met, in jouw ogen, het beste aanbod. 
  • Maak de waarde inzichtelijk. Dit maakt het voor de koper duidelijk dat de vraagprijs terecht is. 
  • Beschikbare bedrijfsinformatie. Zo heeft een potentiële koper direct inzicht in de belangrijkste informatie van jouw bedrijf.  
  • Kijk verder dan alleen de prijs. Jij hebt jaren geïnvesteerd in je bedrijf. Daarom is de kans groot dat je gevoel hierin ook een grote rol speelt: je wilt de koper vertrouwen, zodat je weet dat jouw bedrijf in goede handen is. 
  • Zoek intern naar een potentiële opvolger. Een management buy-out (MBO) is een veel gekozen verkoopstrategie. Dit geeft meestal een naadloze overgang, omdat diegene al voorkennis heeft. 
  • Licht je medewerkers in. Laat je medewerkers weten over de verkoop en de impact hiervan op hun werk en functie.

 

Verkoop een gedeelte van jouw uitzendbureau via Mployment Brands

Heb je een uitzendbureau, maar ben je nog niet klaar om afscheid te nemen? En heb je de ambitie om verder te groeien? Je kan ervoor kiezen om een minderheidsaandeel te verkopen. Je ontvangt zo extra kennis, kunde en kapitaal, maar blijft zelf de baas.  

 

Heb je een uitzendbureau en ben je geïnteresseerd in een minderheidsdeelname? Mployment Brands geeft jou door nieuwe en bewezen tools hogere winst, en een lager risico. Jij blijft dus in controle, maar met alles wat jij nodig hebt om jouw bedrijf een upgrade te geven. Lees hier meer.

Start nu jouw reis

Zijn jij en je uitzendbureau klaar voor groei?
Ontdek wat er mogelijk is voor jouw uitzendbureau.

iconMeer nieuwe kandidaten

iconGroter netwerk van werkgevers

iconMaximale winst, minimaal risico

Rocket

Vragen?

We staan altijd voor je klaar!
Bel of stuur een bericht, ons team denkt graag met je mee.