Wat is een minderheidsbelang?
De naam verklapt het al een beetje. Wanneer een investeerder of andere externe partij aandelen van een bedrijf koopt, maar niet genoeg om de volledige controle over het bedrijf over te nemen, noemen we dit een minderheidsbelang. De huidige eigenaar houdt de meerderheid van de aandelen, en dus ook de controle en zeggenschap. De precieze aantallen verschillen per situatie, maar een belang van minder dan 50% is een minderheidsbelang.
Waarom zou ik dat willen, een minderheidsbelang?
Dat kan om verschillende redenen. Het is een strategische zet om kapitaal aan te trekken zonder volledige controle op te geven. Zo kan je jouw uitzendbureau laten groeien, zonder je uitzendbureau volledig uit handen te geven. Die aandelen leveren namelijk kapitaal op, wat jij kan investeren in je business. Denk aan het investeren in de ontwikkeling van je huidige medewerkers, het aantrekken van nieuwe medewerkers, het opzetten van marketingcampagnes of misschien wel het openen van een nieuwe vestiging. Ook kan je profiteren van alles wat de investeerder of externe partij verder te bieden heeft. Denk aan expertise, een netwerk, nieuwe markten, partnerschappen en nog veel meer andere groeimogelijkheden.
De impact op de bedrijfsvoering van jouw uitzendbureau
Dit is natuurlijk niet zomaar een beslissing. Het verkopen van je aandelen heeft zowel hele positieve als uitdagende aspecten voor jou en je uitzendbureau. Het geeft je extra kapitaal om groei te stimuleren, terwijl de bestaande leiderschapsstructuur blijft zoals hij is. Maar, aan de andere kant, ontstaan er nieuwe dynamieken in de besluitvorming en moeten er duidelijke afspraken gemaakt worden om iedereen tevreden te houden. Bepaal samen wie de beslissingen maakt en bij wie die verantwoordelijkheid ligt, stel de samenstelling van het bestuur zorgvuldig samen, zorg voor transparantie en communicatie en leg vast of er exit-mogelijkheden zijn.
Kan jouw uitzendbureau wel een minderheidsbelang gebruiken?
Het verkopen van een minderheidsbelang is een ingrijpende beslissing waar je goed over na moet denken. Pas wanneer je goed geïnformeerd bent, kan je de beste beslissing maken. Ben je er over uit? Denk dan ook goed na over de partij waar je mee in zee gaat. Je hebt het hier wel over jouw uitzendbureau, waar je waarschijnlijk jaren hard werk in hebt gestopt. Je wil dus wel een samenwerking aangaan met een partij die bij jou en je business past. Kies voor de beste uitkomst een partij die focust op partnership en samen de hoogst haalbare resultaten behalen.
Boost your business met Mployment Brands
Mployment Brands geeft met kennis, kunde én kapitaal jouw uitzendbureau de boost die het nodig heeft. Met een minderheidsdeelname van 5-15% krijg jij toegang tot alles om direct te groeien. Denk aan marketing, software voor je dagelijkse uitzendprocessen, een volledig verzorgde backoffice en heel veel kennis en ervaring. Je hebt een persoonlijke groeipartner die precies weet wat jij nodig hebt om succesvol te worden.
Meer weten? Lees hier hoe het werkt.