Hoe bepaal je de waarde van een bedrijf?
Het inschatten van wat je bedrijf waard is, is geen exacte wetenschap. Het is eerder een mix van cijferwerk, het bekijken van de markt en een inschatting maken van de toekomstige financiële situatie van je bedrijf. Een veelvoorkomende truc voor waarde berekening is de Discounted Cash Flow (DCF) methode. Simpel gezegd: toekomstig geld naar het heden vertalen. Zo krijg je een beeld van wat jouw bedrijf mogelijk waard gaat zijn, bijvoorbeeld voor een investering. Je kan ook kijken naar andere bedrijven in je branche om een idee te krijgen. Wil je een compleet beeld krijgen? Dan moet je natuurlijk ook even stilstaan bij de activa, passiva en de algemene financiële gezondheid van je bedrijf.
Wat kost een bedrijfswaardering?
De kosten van een bedrijfswaardering hangen af van de grootte en complexiteit van je bedrijf. Dit kan dus heel erg verschillen. Voor kleine tot middelgrote ondernemingen variëren de kosten van enkele duizenden tot tienduizenden euro's. Een aanrader: het inhuren van een gecertificeerde waarderingsdeskundige is de meest betrouwbare aanpak. Deze professionals hebben de expertise om de juiste methoden toe te passen en rekening te houden met alle relevante factoren. En dat wil je natuurlijk. Het loont om te investeren in een goed waarderingsonderzoek. Dat zie je terug in je return on investment!
Bereken zelf de waarde van jouw bedrijf
Wil je de beste bedrijfswaardering dan is het inschakelen van een externe en ervaren partij de beste optie. Maar wil je liever zelf aan de slag, of heb je alleen een ruwe schatting nodig? Dan kan het beoordelen van je financiële overzichten, het analyseren van markttrends en het begrijpen van de concurrentie waardevolle inzichten bieden. Online tools en rekenmachines kan je als startpunt gebruiken, maar het is belangrijk om te beseffen dat deze beperkt zijn en jou lang niet het inzicht geven van een complexe en professionele bedrijfswaardering.
Wat kan je doen om jouw bedrijfswaarde harder te laten groeien?
Stel: je hebt je waarde bepaald, of laten bepalen, en er is ruimte voor groei. Daar zijn natuurlijk heel veel strategieën voor, zoals het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het vergroten van je klantenbestand, het uitbreiden naar nieuwe markten en het investeren in innovatie.
Nóg een strategie, die misschien wat minder bekend is, is het verkopen van een aantal van je aandelen aan een strategische partner. Met een minderheidsdeelname krijgt je bedrijf niet alleen een financiële injectie, maar profiteer je ook van expertise en een heel nieuw netwerk aan potentieel klanten. Zo verhoog je op meerdere manieren de waarde van je bedrijf, terwijl je wel zelf het zeggenschap houdt.
Een minderheidsdeelname door Mployment Brands
Heb je een uitzendbureau en wil je de waarde van je business verhogen? Mployment Brands koopt 5-15% van jouw aandelen. Je krijgt zo een financiële boost én meer kennis en kunde en om je uitzendbureau te laten groeien. Door support en aandacht heb je een groeipartner die jou ondersteunt in het verhogen van de waarde van je bedrijf. Zo draai jij zelf meer winst met minimaal risico. Het resultaat: een hogere waarde voor je bedrijf. Of je die nu zelf wilt houden, of verkopen. Lees hier hoe Mployment Brands werkt.